Üç yazı sonunda AutoCAD UCS kullanmanın faydaları ve temellerine vakıf olduk. Bu yazıyla beraber UCS'nin pratik kullanımına gireceğiz. Öncelikle bir tablo ile UCS komutunun seçeneklerini inceleyelim:
Şekil.1
Bu tablodaki seçeneklerin bir kısmını kullanmıştık. Kalan seçenekler, işin biraz daha pratiğine yönelik. Bu yazımızda da bunlara değineceğiz.
Öncelikle UCS'yi eksenler etrafında döndürmeye bakalım. UCS komutuna girdikten sonra X, Y ya da Z seçeneklerinden birini kullanırsanız, bu eksenler menteşe noktası gibi kabul edilerek UCS döndürülecektir.
Command: UCS
Current ucs name: *WORLD*
Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/ZAxis] : X
Specify rotation angle about X axis [90]:
Seçtiğiniz eksenin yönü sağ elinizin başparmağı olursa diğer parmaklarınız da dönüş yönünü gösterecektir. UCS'yi eksenler üzerinde döndürürken dikkat edilecek şey dönüş açısının işaretinin saptanmasıdır. Örneğin UCS, WCS ye ayarlı iken X ekseni üzerinde 90 derece döndürmek, ön yüzeye geçmek anlamına gelir. Buradan sol yüzeye geçmek için Y ekseni üzerinde bu kez -90 derece döndürme yapmamız gerekir. Birçok kullanıcı Y ekseninde de 90 derece döndürme yaparak, UCS nin sol yüzeye paralel olduğunu görebilir. Ancak 3 boyutlu nesneler ile çalışırken hemen fark edileceği gibi Z ekseni yüzeyden içeriye doğrudur ve sol yüzeyde çalışırken bu rahatsızlık verir.
Eksenler ile UCS ayarlamanın diğer yöntemi de Z eksenini işaretlemektir.
Command: UCS
Current ucs name: *NO NAME*
Specify origin of UCS or [Face/NAmed/OBject/Previous/View/World/X/Y/Z/ZAxis] : ZA
Specify new origin point or [Object] [0,0,0]: +
Specify point on positive portion of Z-axis [0.0000,0.0000,-99.0000]: +
Z ekseni, çalışma düzlemine her zaman dik olduğu için, çalışmak istediğiniz düzlemin normalini işaretlemek durumundasınız. Z eksenini düzenlediğinizde X ve Y ekseni de (XY plan düzlemi) döndürülür. Ancak X ve Y eksenlerinin doğrultusu önceden tahmin edilemez. Bu bakımdan her zaman dediğim gibi 3 noktayla UCS ayarlamak en sağlam metotdur.
UCS komutuna seçenek olarak View cevabını girerseniz o anki görünüm açınıza göre ekrana paralel bir UCS elde edersiniz. Kâğıt düzlemi çıkmadan önce bu özellik çok işe yarardı. Perspektifini aldığınız bir modelin etrafında antet çizip yazı yazmak için ideal yöntem buydu. Artık çok gereği kalmadı.
UCS komutunun pratik çözümlerinden biri de Face seçeneği. Bu seçenek sayesinde UCS düzlemini, 3 boyutlu nesnelerin yüzeylerine hizalayabiliriz.
Şekil.2
Örnekte görüldüğü gibi (Şekil.2), yüzey seçeneği bizden bir katı nesne seçmemizi ister. Bu seçimi yaparken kullanmak istediğimiz yüzeyin ayrıtını işaretlemeliyiz. Seçimi yaptığımızda bir sonraki aşamaya geçilir (Şekil.2).
Şekil.3
AutoCAD ilk seçilen yüzey olarak, genellikle daha büyük ya da görüş açısına göre önde olan yüzeyi kabul eder. Eğer bu yüzey sizin için tamamsa ENTER tuşu ile UCS'yi kabul edersiniz. Next seçeneği ile seçtiğiniz ayrıta komşu diğer yüzeye geçilir. Xflip ve Yflip ile X ya da Y ekseni üzerinde 90 derece döndürme yapılır.
UCS komutunda OBject seçeneği kullanmak da pratik bir yöntemdir. Eğer geçmek istediğiniz düzlemde çizilmiş olan bir nesne varsa, UCS OBject seçeneği ile bu nesneyi seçerek yeni düzleme geçebilirsiniz.
AutoCAD yay ve daire seçimlerinde UCS merkezini, yay ya da dairenin merkezi olarak ayarlar. XY plan düzlemini de, bu nesneler ile aynı normali paylaşacak şekilde düzenler. Diğer AutoCAD nesneleri de geometrik özelliklerine göre UCS oluşturulmasında kullanılırlar. Örneğin nokta nesnesi sadece UCS merkezini değiştirir. Bu nesnelerin bir listesi AutoCAD'in yardım dosyasında bulunmaktadır. Ancak kullanım pratiği açısından birkaç nesneyi kendinizin test ederek sonuçlarını incelemenizi tavsiye ederim.
Bu yazımızda pratik UCS kullanımına ilişkin seçeneklerimiz anlatmaya çalıştım. Geriye UCS yönetimi kaldı. Son yazımızda da sizlere UCS yönetimini anlatacağım.
Gönderen: Erhan Toker
→ Seviye: Orta → Sürüm: AutoCAD 2009 ve Üzeri
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder