19 Ekim 2015 Pazartesi

AutoCAD MESH Modelleme 1 - Giriş

Merhaba sevgili arkadaşlar,

AutoCAD 2010 ile birlikte gelen yeni özelliklerden biri MESH modelleme. Yeni diyorum ama, eskiden AutoCAD kullananlar iyi bilirler "Draw" menüsünün altındaki "3D Surfaces" menüsünde, BOX, CONE, CYLINDER, PYRAMID, SPHERE, WEDGE, TORUS, RULESURF, TABSURF, EDGESURF ve REVSURF komutları vardı. AutoCAD 2007 ile birlikte bu komutlar kaldırıldı. Daha önceki AutoCAD sürümlerinde yer alan ve ilkel POLYMESH yüzeyler oluşturmaya yarayan bu komutlar aslında iş görüyordu, ancak doğru düzgün düzenleme komutlarına sahip olmadıkları için gözden düşmüşlerdi. Şimdi yepyeni MESH yüzeylerimiz var!

Kim düşündüyse çok iyi etmiş ve eski dostlarımız MESH nesneleri gelişmiş düzenleme komutları ve yeni özelliklerle AutoCAD 2010'a dahil olmuş. Bence AutoCAD 2010'daki terfi etmeye değer en iyi özellik MESH modelleme. Bu yazı dizimde sıfırdan başlayarak adım adım MESH modellemeyi anlatmak istiyorum.

Ne yazık ki "MESH modelleme" deyimi kendi dilimize çok uygun çevrilemiyor. Tam Türkçe karşılığı ağ olan MESH kelimesi diğer ağ terimi ile karışıyor ve İngilizce'deki Network/Mesh ayrımını tam vurgulayamıyoruz. Belki mozaik modelleme ya da file modelleme denebilir. Ben yine de teknik arkadaşlara hitaben MESH modelleme demeye devam edeceğim.

MESH modelleme, küçük mozaik parçalarından oluşan (tesselation objects) açık yüzeyler ya da hacimler oluşturmaktan ibarettir. (şekil.1)

autocad-mesh-modelleme
Fig.1

AutoCAD 2010 MESH modellemeye çok önem veriyor olmalı ki, "Workspace" ayarlarından "3D Modeling"'e geçtiğinizde şerit menüde kendine ait bir yer edinmiş olduğunu görürsünüz.

autocad-mesh-modelleme
Fig.2

MESH nesneleri üretmek için birkaç seçeneğiniz var.

  • Doğrudan ilkelleri kullanarak, BOX, CONE, CYLINDER, PYRAMID, SPHERE, WEDGE, TORUS gibi nesneleri üretirsiniz.
  • RULESURF, TABSURF, EDGESURF ve REVSURF komutlarını kullanarak diğer nesnelerden MESH üretebilirsiniz.
  • Her türlü katı modeli MESH nesnesine çevirebilirsiniz.
  • 3DMESH ve PFACE komutları ile özel MESH nesneleri oluşturabilirsiniz. Bu komutlar programlama tekniklerinde kullanılmaya uygun tasarlanmıştır.

Tessellation (Mozaik) hakkında:

Yukarıda da belirttiğim gibi MESH nesneler küçük mozaik karelerinden oluşur. AutoCAD bu karelerin yerleşimi, yoğunluğu ve görüntülenmesi ile ilgili bir çok ayarı dâhil etmiş. MESH nesnenin üzerindeki mozaikleri görmek için "3D Hidden" ya da "Conceptual" görsel modlarından birinde olmalısınız.

Smoothing (yumuşatma): AutoCAD MESH modellemeye 0'dan 4'e kadar derecelendirebileceğiniz yumuşatma numaraları koymuş. 0 hiç yumuşatma olmadığı, 4 ise en yoğun yumuşatma seviyesini gösterir.

autocad-mesh-modelleme
Fig.3

Refinement (iyileştirme): MESH nesnesini oluşturan alt mozaiklerin sayısı artırılarak kalite elde edilir. Ancak çok fazla mozaik kullanmanın bedeli düzenleme komutlarını kullanırken zorluk ve çalışma performansında düşüştür. Bu ayarları yapmayı yazı dizimin gelecek bölümlerinde öğreneceğiz.

autocad-mesh-modelleme
Fig.4

Yazı dizimizin bu ilk bölümünde size MESH modellemenin temelinde yatan ana fikri anlatmaya ve AutoCAD'de bu fikrin nasıl tasarlandığını göstermeye çalıştım. Gelecek yazılarımda birlikte MESH modeller yaratıp mıncıklayacağız.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder